Nike is verreweg de grootste speler op de sneakermarkt. Mede dankzij het Jordan brand en Converse is Nike verantwoordelijk voor een omzet van 24.2 miljard dollar in 2018. De totale omzet van dat jaar voor de gehele sneaker-industrie bedroeg 58 miljard dollar. Een ruime 40% van de sneakermarkt is daarmee in de handen van Nike. Ze lijken precies te weten wat de consument wil maar het is en blijft Nike, een eigenwijs en ongelofelijk succesvol merk.
Air Jordan 1 Shattered Backboard 3.0
Bron: R. Dwyer – Sneakernews
De eerste Air Jordan 1 Shattered Backboard uit 2015 was een bijzondere release. De oranje/zwart/witte colorway springt meteen in het oog en de sneakerwereld was enorm onder de indruk van de kwaliteit. Vier jaar later worden er nog steeds memes gemaakt over ‘But is it SBB quality though?’. De SBB 3.0 zou de iconische BRED colorway worden maar dan oranje i.p.v. rood. Deze colorway verschijnt op 26 oktober maar in een wrinkley patent leather wat de schoenen er volgens velen niet mooier op maakt. Ondanks alle ‘Traaaash’ comments vragen wij ons af wat de resell markt gaat doen. Wat denk jij?
Nike Air Max 1 Safari
Bron: Complex
Een ander treffend voorbeeld van Nike haar eigenwijze handelen is de Air Max 1 Safari. De rechterschoen op de afbeelding is de release uit 2002, de eerste samenwerking met sneakerwinkel Atmos uit Japan. Enorm succesvol onder sneakerheads en de community wachtte al jaren op een re-release. In 2016 was het zover. Na 14 jaar released Nike de Air Max 1 Safari opnieuw. Maar zoals je kunt zien heeft Nike destijds één klein detail veranderd. De toebox heeft een vachtje gekregen! Ook deze move van Nike kreeg de nodige kritiek te verduren. Er zijn zelfs tutorials op YouTube hoe je met een tondeuse dit laagje er vakkundig af kunt scheren. Zie onderstaande video:
Nike x Levi’s By You
Het laatste voorbeeld is een recenter voorbeeld. De samenwerking met Levi’s werd in augustus aangekondigd en zou 26 augustus verschijnen. O.a. de Air Force 1 en Air Max 90 kon je onder handen nemen. By You, voorheen de Nike iD tak, kreeg unieke spijkerprint opties in samenwerking met Levi’s. Zoals vaker bij bijzondere samenwerkingen reageerden iedereen enthousiast. De optie tot Levi’s materialen verscheen online, iedereen gek en na een half uur a drie kwartier was die optie weer offline. Wederom een hoop sneakerheads die Nike heeft teleurgesteld.
Conclusie
Dat is misschien wel de kracht van Nike. Hoevaak ze hun loyale klanten teleurstellen maakt niks uit. Iedere nieuwe samenwerking, iconische verhaal of bijzondere re-release zorgt ervoor dat iedere sneakerhead weer op de eerste rij zit om de sneaker in kwestie te bemachtigen. En als dit niet lukt? Dan proberen we het maanden/jaren later gewoon nog een keer. Zo blijf Nike de koning van de markt!