Even aan mijn vader vragen: de dad shoe

Kennisbank
Even aan mijn vader vragen: de dad shoe

Het is je vast opgevallen. Overal op straat zie je sneakers voorbijkomen waarvan je vader denkt: ‘Dat is gek, in mijn hardloop jaren van vroeger droeg ik ook zoiets!” En nee dat is niet zonder reden. Waar de ‘dad shoe’ trend precies vandaan komt is onduidelijk. De jaren ’90 maken op meerdere vlakken hun return in popcultuur maar nergens is dat zo goed zichtbaar als in deze trend. Alle merken wagen zich eraan en ‘lelijke’ sneakers zijn definitief verleden tijd. Van designermerken als Balenciaga tot Nike, Adidas en Puma. Dad shoes zijn the real thing!

Balenciaga triple S ugly sneaker

Bron: Asia Typek / Highsnobiety.com

Het hierboven genoemde designermerk Balenciaga zette de eerste stappen in ugly-dad-shoe-land. Eind 2017 stuurde zij een model de catwalk op met aan de voet de in het oog springende Balenciaga Triple S. Triple S, oftewel triple sole/sport. Hardlopen, basketbal en atletiek, deze drie-eenheid vormt de basis van de kenmerkende bulky zool. Creatief directeur Demna Gvasalia van Balenciaga staat bekend om het bekritiseren van de modewereld en de Triple S is zijn manier om de modewereld te laten zien: Alles kan en mag mode zijn. Door de Triple S-schoen te dragen laat je zien dat je dit begrijpt. Menig influencer op Instagram loopt er om die rede, letterlijk, mee weg.

JE KUNT NIET OM ONS HEEN

Het is kenmerkend voor deze generatie. Mode wordt expressiever, minderheden spreken zich steeds meer uit en laten aan de wereld zien: Wij mogen er zijn. Popcultuur is altijd verbonden geweest met de tegenbeweging en ook deze trend zwemt tegen de stroming in. You hate ‘em or you love ‘em. Daar tussenin zit weinig vaarwater. De dad shoes leveren discussie op en dat maakt het aantrekkelijk voor jonge mensen om ze te dragen. Yeezy, de kledinglijn van Adidas, volledig ontworpen door Kanye West is hier een net zo treffend voorbeeld van. Dit zie je o.a. terug in de Yeezy Boost 700 en de Yeezy 500.

Kanye staat bekend om zijn uitspraken in de media, zijn heftigheid en zijn creativiteit. Het is daarom ook vanzelfsprekend dat mensen zich identificeren met deze eigenzinnigheid en ‘mee doen’ in het onvoorwaardelijk zijn van jezelf. Daarom is de dad shoe dan ook enerzijds de grootste grap die de sneakerindustrie ooit gekend heeft. Maar misschien tegelijkertijd wel het grootste statement dat de jeugdcultuur kan maken naar de generaties voor hen. Je kunt niet om ons heen. En dat geldt net zo erg voor de dad shoe itself.