Om deze redenen kun je jouw favoriete sneakers meestal niet kopen

Kennisbank
Om deze redenen kun je jouw favoriete sneakers meestal niet kopen

Iedere sneakerhead maakt het wekelijks mee. Er komt een gigantisch toffe schoen uit, je schrijft je in voor 24 raffles, je logt in op de SNKRS app en natuurlijk: Nergens heb je de schoenen kunnen kopen. Kortom: je hebt weer een dikke vette L te pakken. Om L-endig van te worden! Maar hoe komt dit? Waarom worden er niet meer schoenen geproduceerd? En waarom zie ik online wel talloze mensen die beet hebben? Dat leren we je vandaag.

RESELLERS KAPEN VEEL VOORRAAD WEG

De eerste en meest belangrijke reden voor het schaarse aanbod in ‘hype’ sneakers is de grote aanwezigheid van resellers. Resellers zijn mensen die populaire producten opkopen om ze vervolgens voor meer geld door te verkopen op de tweedehandsmarkt. Een gemiddelde Travis Scott release van Air Jordan of Nike levert vaak op de dag van release al een winst van minimaal €500.- op. Het is dus begrijpelijk dat resellers hard hun best doen om zoveel mogelijk van deze kicks te bemachtigen. Het zorgt er immers voor dat zij bakken met geld verdienen!

scott jordan travis air nike 1
Een goed voorbeeld was de recente release van de Air Jordan 1 High Fragment x Travis Scott. Twee resellers hadden met fake-accounts 30.000 ‘raffle tickets’ geproduceerd waarmee ze ieder zo’n 100 paar kicks hebben bemachtigd. Aangezien de schoenen nu al voor €2000,- per paar worden doorverkocht komt dat neer op een omzet van zo’n €200.000,-. Veel liefhebbers grijpen hierdoor mis op de schoen, maar tegelijkertijd is het begrijpelijk dat mensen het doen als er zulke winsten op het spel staan!

Resell platform StockX

MERKEN PRODUCEREN WEINIG PAAR

Een ander veelgehoord argument is: Waarom produceert een merk niet gewoon meer sneakers? Dan kunnen ze ook meer verkopen toch? Het klinkt logisch dat meer verkoop meer omzet oplevert. Maar in de sneaker industrie ligt dit anders. Een merk bouwt ook ‘waarde’ op door te zorgen voor exclusiviteit. Hoe meer mensen praten over een release, des te meer reclame levert dit op. Door dit principe kan het dus onder aan de streep juist meer opleveren door minder te produceren. Een klassiek marketingmodel is het model van vraag en aanbod. Is de vraag groter dan het aanbod? Dan stijgt de waarde van het product.

 

De originele Air Jordan 1 Chicago

Door deze hype te creëren wordt het voor mensen dus nóg aantrekkelijker om die hype releases te dragen. Wat Nike vervolgens slim doet is massaproductie creëren van een schoen die lijkt op de originele ‘hype’ release. De grote massa die vervolgens deze schoenen wél koopt brengt dus extra veel geld in het laatje. Een voorbeeld hiervan is de Air Jordan 1 Chicago. De originele schoen kost tweedehands een slordige €2500,-. Maar Nike heeft talloze ‘varianten’ uitgebracht die de échte sneakerfreak links laat liggen maar gretig gekocht wordt door mensen die net wat minder diep in de cultuur zitten.

chicago Jordan white nike 1

Een Air Jordan 1 Chicago maar dan met witte hiel

Deze cultuur, de winstmodellen en de aanwezigheid van resellers maakt dus dat jouw favoriete schoen wellicht zeer moeilijk te krijgen is. Wil je de schoen toch per se hebben? Dan moet je bereid zijn om diep in de buidel te tasten om de resell prijs te betalen. En daarmee wordt het huidige systeem weer in stand gehouden. Of het eerlijk is of niet, daar valt over te twisten? Wat denk jij? Let us know op onze Instagram pagina!

Header foto: HIGHSNOBIETY / THOMAS WELCH